Stworzyliśmy ten rozdział by pomóc Państwu w poszukiwaniu specjalistycznej wiedzy i udostępnić doświadczenia innych naszych Klientów, którzy zwrócili się do nas z konkretnymi pytaniami dotyczącymi specyfiki pracy naszej firmy, bądź samej istoty leasingu.
-
1. Istotne zmiany w rachunkowości dla części firm -materiał edukacyjny dla leasingobiorców.
-
Nowy Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej nr 16 (MSSF16) dotyczący leasingu, zacznie obowiązywać spółki raportujące oraz sporządzające sprawozdania finansowe według międzynarodowych standardów (MSR/MSSF) 1 stycznia 2019 roku. Według szacunków, MSSF16 wpłynie na mniej niż 1 na 100 europejskich firm. Eksperci Związku Polskiego Leasingu, wspólnie z doradcą rachunkowym PWC, przygotowali materiał informacyjny dla klientów firm leasingowych.
Materiał przygotowany przez ZPL dla klientów firm leasingowych informuje m.in. o tym, że nowe wymagania eliminują pojęcie leasingu operacyjnego, a co za tym idzie pozabilansowe ujęcie użytkowanych na tej podstawie aktywów.„Przedsiębiorcy coraz częściej spotykają się z twierdzeniem, że nowy standard rachunkowości MSSF16 wprowadza pojęcie jednego leasingu, a wszystkie użytkowane aktywa i zobowiązania do zapłaty czynszów będą musiały zostać ujęte w bilansie. Należy podkreślić, że wprowadzane zmiany wpłyną jedynie na spółki raportujące oraz sporządzające sprawozdania finansowe według międzynarodowych standardów rachunkowości. Leaseurope szacuje, że nowe zasady będą dotyczyć mniej niż 1 na 100 europejskich firm. Pozostałe podmioty będą korzystać z leasingu i ujmować te transakcje na dotychczasowych zasadach. Nowe regulacje nie wpłyną także na rozliczenia podatkowe – te pozostają bez zmian” – powiedziała Edyta Witczak, ekspert ds. rachunkowości Związku Polskiego Leasingu.
Wpływ MSSF 16 na leasingobiorców
Nowy standard wpłynie na zmianę podstawy kalkulacji powszechnie używanych wskaźników finansowych, takich jak wskaźniki zadłużenia czy EBITDA. Zastosowanie standardu może również oddziaływać na kowenanty w umowach kredytowych, ratingi kredytów, koszty finansowe oraz postrzeganie spółki przez interesariuszy.
Co istotne, zmiany w ujmowaniu leasingu będą miały znaczący wpływ na procesy biznesowe, systemy informatyczne oraz środowisko kontroli wewnętrznej leasingobiorców. Leasingobiorca, który zastosuje MSSF 16, będzie potrzebował zdecydowanie większej liczby danych na temat swoich umów leasingowych ze względu na wymóg ujęcia wszystkich tego typu umów w bilansie. Spółki będą zobligowane do kompleksowego podejścia do tematu wdrożenia nowego standardu, nie ograniczając się tylko do kwestii rachunkowych. Z tego względu przygotowania do wdrożenia należy rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem.
Jednak nowy standard precyzuje także możliwe wyłączenia. MSSF16 umożliwia nieujmowanie w bilansie aktywów oraz zobowiązań leasingowych dla umów leasingu trwających 12 miesięcy lub krócej. W takim wypadku leasingobiorca może ujmować płatności leasingowe w rachunku zysków i strat metodą liniową w trakcie trwania umowy leasingu. Podobnie będzie w przypadku aktywów takich jak: tablety, komputery, telefony czy meble biurowe o niskiej wartości początkowej. Sugerowana przez RMSR maksymalna wartość aktywa kwalifikującego się do tego typu zwolnienia wyniesie ok. 5.000 dolarów amerykańskich.
Źródło: Związek Polskiego Leasingu
-
Nowy Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej nr 16 (MSSF16) dotyczący leasingu, zacznie obowiązywać spółki raportujące oraz sporządzające sprawozdania finansowe według międzynarodowych standardów (MSR/MSSF) 1 stycznia 2019 roku. Według szacunków, MSSF16 wpłynie na mniej niż 1 na 100 europejskich firm. Eksperci Związku Polskiego Leasingu, wspólnie z doradcą rachunkowym PWC, przygotowali materiał informacyjny dla klientów firm leasingowych.
-
2. Za jaka kwotę dokonuje wykupu Klient, a za jaką osoba trzecia (w przypadku leasingu operacyjnego)?
-
Klient (Korzystający) dokonuje wykupu za wartość resztową określoną w umowie.
Jeżeli Klient wskazuje osobę trzecią i to ona dokonuje wykupu, wtedy wartością właściwą wykupu staje się wartość rynkowa środka trwałego. Wynika to z art. 17 d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dn. 15-02-1992 (Dz. U. 2000, Nr 54 poz. 654).
-
Klient (Korzystający) dokonuje wykupu za wartość resztową określoną w umowie.
-
3. Dlaczego VAT w leasingu finansowym jest płatny z góry i rozliczany po okresie leasingu?
- Umowy tzw. leasingu finansowego w świetle ustawy o podatku od towarów i usług są transakcjami dostawy towarów. Dostawa towarów zaś jest obciążona podatkiem VAT od pełnej wartości usługi. Tym samym, po podpisaniu protokołu odbioru sprzętu Finansujący (w tym przypadku SG Equipment Leasing Polska) jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT na kwotę wszystkich opłat leasingowych wraz z wartością wykupu.
-
4. Czy SG Equipment Leasing Polska leasinguje używane maszyny/ pojazdy?
-
Tak. W zależności od typu i wieku określany jest maksymalny okres finansowania używanego przedmiotu leasingu.
Standardowo SG Equipment Leasing Polska finansuje używane przedmioty leasingu nie starsze niż 5 lat.
-
Tak. W zależności od typu i wieku określany jest maksymalny okres finansowania używanego przedmiotu leasingu.
-
5. Czy można wykupić przedmiot leasingu przed zakończeniem umowy leasingu?
-
Wykup przedmiotu przed upływem okresu obowiązywania umowy jest jak najbardziej możliwy.
Obowiązującą ceną sprzedaży jest wartość rynkowa, jednak nie mniejsza niż zdyskontowane pozostałe do spłaty raty leasingowe + wartość resztowa.
Jeśli dyskonto jest wyższe niż cena rynkowa – obowiązuje dyskonto, jeśli cena rynkowa wyższa – sprzedajemy za wartość rynkową
(Podstawa prawna – Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. Ust. Nr 106 poz. 1150, obowiązująca od dn. 01-10-2001).
-
Wykup przedmiotu przed upływem okresu obowiązywania umowy jest jak najbardziej możliwy.
-
6. Gdzie rejestrowane są pojazdy, które SG Equipment Leasing Polska leasinguje Klientom – jaką rejestrację będą miały?
-
Pojazdy leasingowane przez SG Equipment Leasing Polska są rejestrowane przez naszą firmę w jednostkach Wydziału Komunikacji. Rejstracji dokonują następujące oddziały SG Equipment Leasing Polska:Traugutta 11, 05-480 Karczew – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter WOTMarszałkowska 111, 00-102 Warszawa – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter WISzymanowskiego 2, 80-280 Gdańsk – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter GDRoosevelta 18, 60-829 Poznań – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter PORuska 3/4, 50-079 Wrocław – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter DWNowy Rynek 5, 62-002 Suchy Las – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter PZGoliana 4, 32-020 Wieliczka – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter KWINa specjalne życzenie i za dodatkową opłatą (pobieraną przez Wydział Komunikacji, obecnie jest to 1 000 PLN) możemy zarejestrować dla Państwa leasingowany samochód w dowolny sposób (tzw. rejestracja specjalna) – pod warunkiem, że Wydział Komunikacji wyrazi zgodę na proponowaną przez Państwa rejestrację.
-
Pojazdy leasingowane przez SG Equipment Leasing Polska są rejestrowane przez naszą firmę w jednostkach Wydziału Komunikacji. Rejstracji dokonują następujące oddziały SG Equipment Leasing Polska:Traugutta 11, 05-480 Karczew – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter WOTMarszałkowska 111, 00-102 Warszawa – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter WISzymanowskiego 2, 80-280 Gdańsk – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter GDRoosevelta 18, 60-829 Poznań – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter PORuska 3/4, 50-079 Wrocław – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter DWNowy Rynek 5, 62-002 Suchy Las – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter PZGoliana 4, 32-020 Wieliczka – standardowy nr rejestracyjny zaczyna się od liter KWINa specjalne życzenie i za dodatkową opłatą (pobieraną przez Wydział Komunikacji, obecnie jest to 1 000 PLN) możemy zarejestrować dla Państwa leasingowany samochód w dowolny sposób (tzw. rejestracja specjalna) – pod warunkiem, że Wydział Komunikacji wyrazi zgodę na proponowaną przez Państwa rejestrację.
-
7. Czy SGELP ma w swojej ofercie stałe raty (raty na stałej stopie oprocentowania w PLN czy EUR)?
-
Tak, posiadamy w ofercie stałe raty zarówno w PLN jak i w EUR.
Jeżeli chcieliby Państwo uzyskać ofertę na stałej stopie prosimy o zaznaczenie tego w rozmowie lub korespondencji z naszym pracownikiem, gdyż standardowo sporządzane są przez nas oferty na zmiennej stopie.
-
Tak, posiadamy w ofercie stałe raty zarówno w PLN jak i w EUR.
-
8. Czy raty leasingowe są płatne „z dołu” czy „z góry”?
-
Raty leasingowe są naliczane „z dołu”, tzn. Korzystający płaci w ratach odsetki za okres, który upłynął od daty wymagalności poprzedniej raty leasingowej.
-
Raty leasingowe są naliczane „z dołu”, tzn. Korzystający płaci w ratach odsetki za okres, który upłynął od daty wymagalności poprzedniej raty leasingowej.
-
9. Na jakiej podstawie mam wpłacać raty w terminie, gdy faktura nie wpłynie w terminie?
-
Podstawą do uiszczania zapłaty za raty leasingowe jest plan ratalny, który przesyłany jest do każdego Klienta/ do każdej umowy w momencie jej rozliczenia.
Jednocześnie proszę o zgłoszenie zapotrzebowania na duplikat za pośrednictwem eboka.
-
Podstawą do uiszczania zapłaty za raty leasingowe jest plan ratalny, który przesyłany jest do każdego Klienta/ do każdej umowy w momencie jej rozliczenia.
-
10. Na jakiej podstawie wpłacam opłatę wstępną, skoro nie otrzymuję faktury?
-
Wszelkie informacje niezbędne do dokonania wpłaty opłaty wstępnej są zawarte w umowie leasingowej, tj. nazwa banku, numer indywidualnego konta Klienta, wysokość opłaty wstępnej oraz kurs przeliczenia (w przypadku umów walutowych).
W momencie otrzymania wpłaty zaliczki na poczet opłaty wstępnej SG Equipment Leasing Polska wystawia Klientowi fakturę zaliczkową.
Ostateczna faktura na opłatę wstępną wystawiana jest po ostatecznym odbiorze przedmiotu leasingu, tj. po podpisaniu protokołu odbioru.
-
Wszelkie informacje niezbędne do dokonania wpłaty opłaty wstępnej są zawarte w umowie leasingowej, tj. nazwa banku, numer indywidualnego konta Klienta, wysokość opłaty wstępnej oraz kurs przeliczenia (w przypadku umów walutowych).
-
11. Czy przedmiot leasingu musi być ubezpieczony przez współpracującego z SG Equipment Leasing Polska brokera?
-
SG Equipment Leasing Polska jako właściciel leasingowanego mienia ubezpiecza wszystkie przedmioty leasingu we własnym zakresie. Poza dużą wygodą związaną z odciążeniem Państwa z administracyjnych czynności z tym związanych, ubezpieczenie w pełnym zakresie zapewniane przez naszą firmę pozwala Państwu uniknąć komplikacji podczas likwidacji szkód. Koszt ubezpieczenia może zostać rozliczony jednorazowo bądź wraz z ratami leasingu.
-
SG Equipment Leasing Polska jako właściciel leasingowanego mienia ubezpiecza wszystkie przedmioty leasingu we własnym zakresie. Poza dużą wygodą związaną z odciążeniem Państwa z administracyjnych czynności z tym związanych, ubezpieczenie w pełnym zakresie zapewniane przez naszą firmę pozwala Państwu uniknąć komplikacji podczas likwidacji szkód. Koszt ubezpieczenia może zostać rozliczony jednorazowo bądź wraz z ratami leasingu.
-
12. Co się stanie, jeśli leasingowany samochód zostanie ukradziony?
-
W przypadku kradzieży samochodu prosimy o niezwłoczne powiadomienie o zaistniałym fakcie policji oraz Towarzystwa Ubezpieczeń. Należy również jak najszybciej skontaktować się z Działem Likwidacji Szkód SG Equipment Leasing Polska, który poprowadzi dalszą likwidację szkody – prosimy zgłaszać informację pod numer (022) 528 46 91.
W przypadku pojazdów ubezpieczonych w PZU S.A. należy zgłosić kradzież do Ubezpieczyciela dzwoniąc na numer infolinii PZU 0801 102 102 lub (022) 566 55 55.
W sytuacji, gdy przedmiot leasingu zostanie skradziony, umowa leasingowa jest rozwiązywana i rozliczana zgodnie z warunkami Umowy leasingu. Odszkodowanie z tytułu szkody wpływa na konto SG Equipmen Leasing Polska i jest zaliczane na poczet rozliczenia umowy leasingowej.
-
W przypadku kradzieży samochodu prosimy o niezwłoczne powiadomienie o zaistniałym fakcie policji oraz Towarzystwa Ubezpieczeń. Należy również jak najszybciej skontaktować się z Działem Likwidacji Szkód SG Equipment Leasing Polska, który poprowadzi dalszą likwidację szkody – prosimy zgłaszać informację pod numer (022) 528 46 91.
-
13. Czy SG Equipment Leasing Polska ma w swojej ofercie leasing zwrotny?
- Tak. Może być to zarówno leasing operacyjny, finansowy, jak i operacyjny pozabilansowy.
SG Equipment Leasing Polska kupuje środek trwały od spółki będącej jego właścicielem i użytkownikiem. Następnie środek trwały jest z powrotem oddawany w leasing właścicielowi, który go używa.
- Tak. Może być to zarówno leasing operacyjny, finansowy, jak i operacyjny pozabilansowy.
-
14. W jakich walutach można wziąć leasing w SG Equipment Leasing Polska i czy wybrana waluta ma znaczenie dla Działu Ryzyka Kredytowego?
-
Na Państwa życzenie pracownicy Działu Sprzedaży SG Equipment Leasing Polska mogą przedstawić Państwu ofertę leasingu w EUR, PLN lub USD.
(Przypominamy, aby przy porównywaniu ofert leasingu różnych firm pamiętali Państwo, by zwracać uwagę na to czy obie porównywane oferty są w tej samej walucie).
Po zaakceptowaniu przez Państwa oferty, wniosek leasingowy jest rozpatrywany (niezależnie od wybranej waluty leasingu w tym samym trybie) przez Dział Ryzyka Kredytowego SG Equipment Leasing Polska.
-
Na Państwa życzenie pracownicy Działu Sprzedaży SG Equipment Leasing Polska mogą przedstawić Państwu ofertę leasingu w EUR, PLN lub USD.
-
15. Jak złożyć wniosek o wykreślenie zastawu rejestrowego?
-
Instrukcja wypełniania wniosku o WYKREŚLENIE ZASTAWU Z REJESTRU ZASTAWÓW (RZ-3)Potrzebne dokumenty
•wniosek RZ-3 – do pobrania ze strony internetowej (https://bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-zastawow/) lub dostępny w siedzibach Sądów,
•oświadczenie SG Equipment Leasing Polska Sp. z o.o. o wygaśnięciu wierzytelności zabezpieczonej zastawem rejestrowym,
•aktualny wydruk z Krajowego Rejestru Sądowego ZASTAWNIKA, tj. SG Equipment Leasing Polska Sp. z o.o. (akceptowany jest wydruk z wyszukiwarki KRS ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości),
•aktualny wydruk z Krajowego Rejestru Sądowego ZASTAWCY (tylko w przypadku spółek prawa handlowego (akceptowany jest wydruk z wyszukiwarki KRS ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości),
•kopia postanowienia o wpisie zastawu (przedmiotu) do rejestru zastawów.Wzór prawidłowego wypełnienia wnioskuAby prawidłowo wypełnić wniosek RZ-3 należy bezwzględnie zapoznać się i postępować zgodnie z instrukcją jego wypełnienia umieszczoną w Objaśnieniach na końcu wniosku.
Warto także posiłkować się Postanowieniem o wpisie zastawu do rejestru, które ułatwi jego uzupełnienie.Poniższa instrukcja stanowi dodatkową pomoc przy wypełnianiu wniosku, jednak w przypadku jakiejkolwiek rozbieżności pomiędzy instrukcją a objaśnieniami na wniosku RZ-3 należy stosować objaśnienia.Wypełnianie wniosku należy zacząć od wskazania Sądu, do którego jest on składany oraz podania numeru pozycji zastawu pod, którą dany przedmiot został zastawiony.instrukcja-rz-3-img-5Kolejnym krokiem jest uzupełnienie danych Wnioskodawcy oraz wskazanie liczby podmiotów wnioskujących (wystarczy wpisać cyfrę 1).instrukcja-rz-3-img-3Następnie uzupełniamy rubryki określające przedmiot zastawu oraz szczegóły dotyczące umowy. Właściwe informacje przepisujemy z niżej zaznaczonych pól w Postanowieniu.instrukcja-rz-3-img-4
Ostatnim elementem jest uzupełnienie informacji dotyczącej załączników. Podstawowymi załącznikami są:
• oryginał oświadczenie o wygaśnięciu wierzytelności zabezpieczonej zastawem,
• wyciąg z KRS ZASTAWNIKA,
• wyciąg z KRS ZASTAWCY (tylko w przypadku, gdy wnioskującym o wykreślenie zastawu jest spółka prawa handlowego),
• potwierdzenie uiszczenia opłaty za wykreślenie wniosku.
instrukcja-rz-3-img-2
Na końcu należy czytelnie podpisać wniosek.
Dokumenty, które należy złożyć / przesłać do właściwego Sądu celem wykreślenia zastawu:
• 1 oryginał + 1 kopia wniosku RZ-3 (jeśli w postanowieniu było dwóch ZASTAWCÓW, wówczas należy złożyć 2 kopie wniosku, jeśli było ich trzech wówczas należy złożyć 3 kopie wniosku RZ-3),
• 1 oryginał wraz z 1 kopią oświadczenia o wygaśnięciu wierzytelności (jeśli w postanowieniu było dwóch ZASTAWCÓW, wówczas należy złożyć 2 kopie oświadczenia, jeśli było ich trzech wówczas należy złożyć 3 kopie oświadczenia),
• potwierdzenie uiszczenia opłaty za wykreślenie wniosku.
UWAGA: w przypadku zwiększenia liczby załączników we wniosku RZ-3 należy także wpisać odpowiednią liczbę egzemplarzy w części wniosku dotyczącej załączników.
Ważne informacje
• wniosek RZ-3 należy podpisać czytelnie,
• opłatę sądową, w przypadku uiszczania jej przelewem, należy dokonać na rachunek Sądu, do którego składany jest wniosek – aktualna lista Sądów wraz z numerami rachunków znajduje się na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości: (https://bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-zastawow/oplaty/oplatyobowiazujace-w-postepowaniu-sadowym-/),
• opłatę sądową można dokonać poza przelewem także gotówką w kasie Sądu lub w znakach sądowych,
• opłata sądowa za wykreślenie zastawu z rejestru zastawów wynosi: 50,00 PLN,
• w tytule opłaty należy wpisać „Opłata za wykreślenie zastawu z rejestru, NrPozRej: (wpisać numer z pola nr 4 wniosku)”,
• wniosek można złożyć osobiście w siedzibie Sądu do, którego jest kierowany lub przesłać go drogą pocztową.
-
Instrukcja wypełniania wniosku o WYKREŚLENIE ZASTAWU Z REJESTRU ZASTAWÓW (RZ-3)Potrzebne dokumenty